Galerija likovnih umjetnosti u Osijeku poziva na otvorenje izložbe Predraga Golla «Lica, likovi»

Galerija likovnih umjetnosti u Osijeku poziva na otvorenje izložbe Predraga Golla «Lica, likovi» u četvrtak, 3. travnja 2014. u 19 sati Europska avenija 9

U godini kada obilježavamo 60. obljetnicu rada Galerije likovnih umjetnosti dužno poštovanje posvetili smo vrijednim i važnim kulturnim i umjetničkim zaslužnicima kako za našu galeriju tako i ukupnost kulturnog i umjetničkog života naše kulturne zajednice. Među njima je svakako i ličnost Predraga Golla, slikara i dugogodišnjeg djelatnika naše ustanove, prvo kao konzervatora i kustosa i potom kao ravnatelja. Za tog će ravnateljskog razdoblja galerija postati onom i onakvom kakvom je danas poimamo, središnja muzejsko galerijska ustanova naše regije i grada Osijeka kao njezinog središta.

O slikaru:
Predrag Goll rođen je 15. listopada 1931. godine u Pisarovini. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirao je (slikarstvo) u klasi prof. Đure Tiljka 1956. Iste godine primljen je na poslijediplomski studij kod prof. Antuna Mezdjića, koji završava 1958. godine.

Od 1963. do 1968. radi u Galeriji likovnih umjetnosti u Osijeku kao restaurator i konzervator, a od 1968. do 1975. u Centru za kulturu RS "Božidar Maslarić" u Osijeku, gdje osniva i vodi Galeriju Zodijak.

Od 1975. do 1991. direktor je Galerije likovnih umjetnosti u Osijeku.

Kao direktor Galerije likovnih umjetnosti u Osijeku potiče važne i vrijedne izložbene i izdavačke projekte (Gorgona, Primjeri primarnog i analitičkog slikarstva, Lik - figura u novijem hrvatskom slikarstvu, Mrtva priroda u novijem hrvatskom slikarstvu, Autoportret u novijem hrvatskom slikarstvu, Biennale Slavonaca, Memorijal Ive Kerdića - triennale hrvatskog medaljerstva i male plastike, samostalne i monografske izložbe Josipa Vanište, Julija Knifera, Ferdinanda Kulmera, Đure Sedera, Lea Juneka, Slavka Kopača i dr. ), koji preporođuju likovni i kulturni život grada.

Urednik je monografija Adolfa Waldingera (1843. - 1904.) i Huge Hötzendorfa (1808. - 1869.), kao i dviju monografija - zbornika, za što je dobio priznanje struke i hrvatske kulturne javnosti općenito. Zahvaljujući ukupnom radu i posebice ovim projektima Galerija 1988. godine dobiva Nagradu "Pavao Ritter Vitezović" kao najuspješnija galerijska ustanova u Hrvatskoj u 1987. godini.

O izložbi

Izložba predstavlja 43 djela Predraga Golla iz različitih vremenskih razdoblja u dvije tematske cjeline, počeci i portreti. Zajednička je poveznica ovim cjelinama nazočnost imaginarnih likova (Krist, Baja) ali i lica stvarnosti, portretiranih u trenu i različitim situacijama. Najveći broj portretiranih je iz svijeta književnika ali i slikara i kipara. To izložbu čini cjelosnim i jasnim likovnim prostora kao mjesta susreta sa slikarskim svijetom ovog slikara.

O djelu

Fragmenti iz kataloga izložbe:

Ali, valjalo bi poći i dalje, dublje; otkriti u njegovim akvarelima nužnost tog i takvog slikanja, osjetiti njihovo prohladno savršenstvo - cezannovsko, moglo bi se reći, Tek tada spoznat ćemo vrijednost Gollove sposobnosti suverenog likovnog prožimanja subjektivnog doživljaja i istinske, objektivne očevidnosti zbilje, sintetiziranja koje u najsretnijim akvarelima zrači pravom ljepotom.
Stjepan Gračan (1978.)

Crtao je pred slikama starih majstora, naročito pred Rembrandtom. Tamni ton njegovih slika kao da mu je sugerirao izbor crtačkog materijala - tamnosmeđu kredu. Njom nije crtao samo ljude na slikama i salenijama, nego i ljude na ulici, u životu. Ta tamna smeđa, sretnoodabrana, krejonska umbra, omogućila je Gollu da ostvari nešto dragocjenije nego što bi bio samo putni zapis o zgradama, parkovima i ljudima Beča. Omogućila mu je da portretira poeziju bečkog listopada, onu optičku narkozu ambijenta koju poznamo iz Rilkea i Freuda, Klimta, Kokoschke i H. Wolfa.
Matko Peić (1980.)

Moglo bi se reći, na svakoj se slici prelama nekoliko različitih slikarskih manira, što odaje dojam slikarske kulture, ali i slikareve naravi.
Istovremeno, Goll je tip slikara koji tematski okvir u pravilu nalazi na viđenom motivu. Za njega je slika moguća samo kada je oslonjena na motiv. Proces udaljavanja je niz varijacija, od predstave jasno prepoznatljivog do udaljavanja preko granice, dakle do apstraktnog, ali ipak i uvijek apstraktnog pejzaža (motiva).

Bilo bi nepravedno vrijednosti ovog slikarstva iscrpiti isključivo analizirajući formalne komponente. Slikarstvo Predraga Golla je slikarstvo s rezultatom, ono se oformilo kao prepoznatljiva poetika jedne poznate slikarske estetike. To je estetika koja razumijeva sliku kao umjetnički predmet na kome se demonstrira određena slikarska kultura i inteligencija jednako kao što slika manifestira slikarevu ljudsku osjećajnost. Slikarstvo Golla stoga je uvijek moguće doživjeti u relaciji ovih elemenata, racionalnog i emocionalnog, a to je na ovim sli¬kama u ravnoteži boljoj negoli ikad prije.
Vlastimir Kusik (1986.)

Lica, ljudi ... možda se nikad nisu sreli, ali ih slikar zbližava, kao što ih negdje daleko zbližava poezija, slika, glazba. Teško je i zamisliti da se neki od njih nikada nisu ni sreli. A svi su tako bliski. Zbliži!a ih ruka strasna kroničara.
A Goll je svojim crtežima i to.
I da ne piše svoje bilješke, svoje bilješke uz slike kao sjet na trenutak kada je portret nastajao, moguće je zamisliti misli umjetnika dok je stvarao u određenom ambijentu. Nisu nužna pojašnjenja.
Zagledan u ovih pedesetak portreta, svaki namjernik može se zanijeti u priču u vremenu, posebno ako je sudjelovao blizu Gollova trajanja.
Vraćam se u godine neke, prema davno zaklopljenoj svesci davnih drugovanja. Potraga za bjelutkom nekim koji uporno izmiče. Ne znaju se možda, ali znao ih slikar, i zato čitamo zabilješku kao pojašnjenje. A možda i ne: Kekanović, Saša Benček, Gustav Krklec, Prica, Hedl, Jakac, Veljko Luzaić i znanstvenika plejada.

Tišina zajamčena. Daleki su bili, a slikar ih nastojao zbližiti. Pjesnici ga više zaokupljali, ali to ne mora značiti baš nešto. Važna su lica, ljudi.
Kada skica nije samo trenutak, umjetnikovo kazivanje je višeznačno. I umjetničko i dokumentarno. Živeći ta lica, drugujući s njima, inati su ponekad neizgovoreni.

Goll putuje i dalje. Bilježnica je sve punija. Najviše je portreta.
Lica, za bolje pamćenje trenutaka u vremenu.
Dejan Rebić (2009.)

Predrag Goll ili Aquarelist Predrag Goll, kako je napisao Bogdan Mesinger, odlučio je stati pred središte ekspresionizma, i pitati se postoji li. Pa i postoji li još uvijek. Nije dakako upitno je li Franz Werfel središte, svakako jest, jer je ekspresionizmom svaki njegov autorski opus, njegov – ekspresionizma – ispitivao sljedeće: Taj, naime, poetički prostor, ekspresionizam, marginu osvjetljuje kao jedino moguće mjesto dobrog pogleda, sva ostala mjesta su kompromitirana, na svim ostalim mjestima je gužva, sveopći je grabež za titule. Tako da je oslobođenje nove pozicije za pogled na svijet – margina. Ona postaje i paradoksalno središnjom, naime – ona postaje središnjim interesom ekspresionizma. Stoga se pojavljuje metodološko pitanje: kako njegovati marginu kao oslobođenje od središta i time ostvarivati SVOJ središnji interes? To nije zaigrano pitanje, nego autokritično pitanje o opasnosti eklekticizma. Stoljeće kasnije, to se pitanje pojavilo kao ovo pitanje: kako se Goll referira na Werfela i ekspresionizam?

Odgovor je sljedeći: dok su povijesni ekspresionisti, Werfel izsvesnage, nastupali antagonistično, oprjekom, protiv Moderne i modernosti te nudili i zahtijevali modernizam, Goll nastupa unutaropusnim iskustvom, protiv svojeg vlastitog dominatno figuralnog fokusiranja, odnosno nastupa onim što bi Mesinger otprilike, možda, zvao – autometatekstom, autometadjelom. Naime, Goll nakon nekoliko desetljeća istraživanja crtežne ali i slikarsko-crtežne prizmatske strukturacije (BM), sada napokon priznaje kako izgledaju njegove kulturalne (davno bitno piše Vlastimir Kusik) naočale: eto ih točno pred likovnim primateljem, napokon objavljuje naočale same, njihovu unutrašnju kompoziciju i antirefleksnu slojevitost kroz koju se desetljećima probijao-usmjeravao prema osvjetljenju artističnog humaniteta iz svojega okružja.

Na ovoj se izložbi čovjek vidi bolje nego ikada u Gollovu opusu. Kao i Goll sam, na stotinama drugoautorskih nastupa – čovjek u prvom redu.
Čovjek ekstraktiran, antirefleksan ali kinetično refleksivan, dakle misaono svjež i sintezno unutaropusno kulturalan.
Goran Rem (2013.)

Popularni sadržaji

muih-blok-footer

 

Muzejska udruga Istočne Hrvatske svoje korijene pronalazi u godini 1951., kada je osnovana Slavonskoj podružnica Društva službenika i suradnika muzeja, galerija i konzervatorskih zavoda Museion u NR Hrvatskoj.

Sjedište Udruge:

Muzej Slavonije
Trg Sv. Trojstva 6
31 000 Osijek

tel: +385 31 250 731